Goed te pruimen

17 km

1 U verlaat Restaurant Buitenlust en slaat rechtsaf. De ANWB-wegwijzer stuurt u linksaf naar het Tabaksteeltmuseum.

Amerongen was tot halverwege de vorige eeuw een centrum van tabaksteelt. De geoogste bladeren werden gedroogd in de langwerpige tabaksschuren met hun kenmerkende zwart geteerde, gepotdekselde (hetgeen betekent: overlappend aangebrachte) planken. De schuren werden geventileerd door de luiken in de zijkanten. De vochtige lucht die door het drogen ontstond, kon via het niet geïsoleerde pannendak verdwijnen. De tabaksteelt is ten onder gegaan, de schuren zijn er nog maar hebben nu een bestemming als woonhuis of galerie. Ook het museum is in een oude tabaksschuur ondergebracht. Tijdens uw wandeling zult u er nog verschillende tegen komen.

Neem het grindpad achter het museum naar rechts. U loopt rechtdoor, Overstraat en volgt deze tot Donkerstraat. Sla linksaf en loop door tot de wegwijzer. Wandel naar rechts, Kersweg, tot de splitsing. U gaat schuin naar links, Zuylesteinseweg en loopt tot de eerste weg links.

2 Wandel naar links tussen de houten palen door het Landgoed Zuylestein op. Voor de boerderij neemt u het populierenpad rechts en loopt dit uit. Ga naar links en meteen rechts. De beukenlaan langs het water wandelt u uit. U gaat naar rechts. Neem het eerste pad naar links.

Rechts van u ziet u de gevolgen van de storm van juni 2021. Hier was een groot perceel beuken. De bomen zijn hetzij omgewaaid of waren zodanig beschadigd dat ze gekapt moesten worden.

Volg het pad totdat het eindigt bij de verkeersweg. Steek voorzichtig over en neem het bospad rechtdoor. U volgt naar links het pad langs de akker tot de kruising.

3 U wandelt naar rechts tot het brede pad bij een klinkerstrook uitkomt. Ga rechtsaf naar de volgende klinkerstrook. Kies hier voor het paadje links. Na de kruising deelt u het pad een kort stuk met mountainbikers. Op de splitsing kiest u de linker tak, de mountainbikers gaan naar rechts. Blijf dit pad met verderop een bocht naar rechts volgen. Op de kruising linksaf, een zandpad. Ga op de kruising met een breed pad naar links. U ziet links van u een veld met grafheuvels.

De ronde heuveltjes op het veld rechts zijn zo'n 3000 jaar oude grafheuvels uit de Bronstijd. Grafheuvels werden gebruikt om vooraanstaande personen te begraven. Deze grafheuvels maken deel uit van een strook met grafheuvels tussen De Hoogstraat en Rhenen. Langs dit lint ligt een van de oudste wegen in het gebied. Nabij 't Berghuis, waar u later tijdens deze wandeling langs komt, is een grafheuvel gereconstrueerd.

Volg het brede pad tot de asfaltweg. Steek over en neem het slingerpad rechtdoor. Aan het einde gaat u rechtdoor over het heideveld. Houd rechts aan tot u de bosrand bereikt. Neem het paadje naar rechts dat u tot het einde volgt.

4 Ga scherp naar links en verderop via een wandelsluis Landgoed Den Berg in. Op het brede zandpad met fietspad gaat u rechtsaf. Neem het brede pad links en ga vrijwel meteen schuin rechts, een graspad. Op de open plek kiest u het zandpad aan uw linkerhand naar de rand van het zand. Houd rechts aan en steek het kruisende zandpad recht over. U volgt het rulle zandpad tot de zandkruising. Ga rechtdoor en kies na de zandvlakte het zandpad rechtdoor. Het pad gaat eerst over in een bospad, dan in een graspad. Loop rechtdoor tot de Y-splitsing. Ga links en wandel tot aan de zandvlakte. Ploeg schuin naar rechts tot de bankjes zonder leuning. Loop voor de bankjes naar links over het brede zandpad. Houd op dit pad rechts aan en koers bij de zandvlakte rechtdoor naar het paaltje met prikkeldraad. Volg het dalende pad en loop door tot de verharde weg.

Als u hier naar links gaat, komt u bij Ginkelduin. Aan de andere zijde van de receptie vindt u het restaurant.

5 Wandel naar rechts, steek de weg over en houd direct daarna op de Y-splitsing links aan. Kies het eerste pad rechts. Blijf op het hoofdpad en houd na het mountainbikepad op de driesprong links aan. U kruist een breed zandpad en dan een ruiterpad. Ongeveer 200m verder, na een dikke beuk links, bereikt u een kruising. Sla linksaf en volg het pad tot de Y-splitsing. U neemt hier de rechter tak. Ga bij het kruisende ruiterpad rechtdoor en loop het pad uit. U gaat naar links, de heuvel af tot aan de kruising in de flauwe bocht. Wandel het pad naar rechts uit. Loop over het asfaltweggetje naar rechts en neem na circa 80m het bospad linksaf.

Rechts van u schemeren tussen de bomen de gebouwen van De Ginkel. Het hoofdgebouw is een uit 1920 stammend landhuis dat als bouwpakket uit Zweden aangevoerd is. Sinds de vijftiger jaren was het een schoolbuitenhuis, waarin de schooljeugd uit de gemeente Rotterdam via een kampweek ervaring kon opdoen met de natuur. Tegenwoordig is het in gebruik als groepsaccommodatie.

Op de splitsing houdt u rechts aan en loopt het paadje door het bos uit. Ga naar rechts en steek het brede zandpad schuin over. U volgt het heidepaadje naar rechts, parallel aan de zandweg. Na een stukje bos komt u aan de rand van een heideveld. Sla linksaf langs het 'bedankje-bankje' en loop zo'n 40m door. U klimt via het paadje rechts naar de bank boven op de heuvel.

6 U neemt het pad achter het bankje en gaat bij de afsluiting links van u rechtdoor. Negeer het pad naar rechts en kruis het MTB-pad. Wandel direct daarna op de kruising rechtdoor en volg het slingerende, smalle pad tot het einde. U wandelt naar rechts en meteen naar links. Loop door tot het paaltje met het geelrode schild. Wandel het pad naar links uit tot de weg. Steek over en volg het pad achter de afsluitboom de heuvel op. Neem bij de tweede open vlakte rechts, ter hoogte van het route paaltje links van het pad, het wandelpad naar rechts. U kruist het ruiterpad en loopt tot de driesprong. Wandel scherp naar links onder de takken van de beuk door tot de vijfsprong. U kiest het tweede pad van rechts, een eenmanspaadje. Volg dit slingerende pad eerst tussen bosbessen, daarna tussen de varens door en ga op de (drie) kruisingen met de mtb-paden rechtdoor. U komt op een kruising van eenmanspaadjes. Ga linksaf, kruis nogmaals het mtb-pad, en volg het paadje tot het eindigt op een grindweg. U slaat linksaf en loopt tot aan de markering van de mtb-route.

7 Kies van de twee paden rechts het meest linkse, haaks op de grindweg. U houdt bij de schuine T-splitsing rechts aan. Volg het pad rechtdoor, kruis het mountainbikepad en volg het bospad langs de heuvelrand. Negeer een pad naar links en loop door tot het volgende zijpaadje. U gaat linksaf en klimt naar boven. Op de viersprong gaat u rechtsaf naar het bankje.

U heeft een mooi uitzicht over de Neder-Rijn en kunt in de verte de stuw van Amerongen en Wijk bij Duurstede zien liggen. Het bankje is het bankje van tante Cor, zo genoemd naar de schenkster. Zij was een inwoonster van Amerongen die tot haar 95e nog geregeld vanuit het dorp naar dit punt liep om van het uitzicht te genieten.

U wandelt over de holle weg naar beneden. Op de kruising met het mountainbikepad gaat u rechtdoor tot de schuine kruising. Volg het pad linksaf tot de T-splitsing. U loopt rechtsaf naar het eerste zijpad links. U wandelt linksaf  en gaat op de versprongen krusing rechtdoor. Voor de horeca, Mas Montagne, slaat u linksaf en volgt het pad omhoog.

Links van het pad ligt een reconstructie van een grafheuvel. Deze heuvel is hoger dan een echte grafheuvel maar dat maakt wel dat u eenvoudig de voorbeelden van grafgiften kunt zien en de infoirmatieborden lezen als het pad er dwars doorheen volgt.

Loop door tot de kruising met het grote bord Boswachterij Amerongen. U slaat rechtsaf en blijft de beukenlaan rechtdoor volgen tot het heideveldje, het Venster op de Betuwe.

8 Aan het einde van het heideveldje wandelt u naar rechts. Met het heideveldje rechts volgt u het rulle zandpad tot de kruising. U gaat naar rechts en wandelt tot voorbij het monument. Passeer de afsluitboom en volg het brede bospad tot de rand van de akker.

Het glooiende open veld ligt op de zuidhelling van de Heuvelrug waarop de tabaksplanten goed gedijden. De kwaliteit was echter niet goed genoeg om te kunnen wedijveren met buitenlandse tabak. Daarom werd de tabak niet verwerkt tot sigaren maar vooral tot pruim- en snuiftabak. De verwerking gebeurde in Veenendaal, toen een centrum van tabaksindustrie.

Loop rechtdoor tot de tabaksschuren.

9 U volgt het voetpad naar links tot het informatiebord. Ga rechtsaf naar de rotonde en steek over. Over het smalle pad naar rechts wandelt u naar het uitkijkplatform.

U kijkt uit over de Amerongse Bovenpolder, een uniek natuurgebied en een eldorado voor kluut, zilverreiger en vele andere watervogels. De polder is een uiterwaard van de Neder-Rijn. De plassen en het omringende moerassige land worden gevoed door kwelwater van de Utrechtse Heuvelrug. Geniet van het overweldigende uitzicht op onder meer Elst, de Betuwe en Kasteel Amerongen.

Keer op uw schreden terug en neem de trap naast het platform. Volg het paadje langs het weiland naar rechts. U slaat het brede pad in naar links en wandelt voor Huize Zandvoort naar links. Loop door tot het kasteel en volg de dijk naar rechts. Wandel rechtsaf naar de kerk. Voor de toren kiest u het pad rechts om de kerk. Verlaat het pad via het trapje. Volg de weg naar links tot Restaurant Buitenlust, eindpunt van deze wandeling van De Mooiste Routes.

Met dank aan de routemaker(s) Jos Baardemans en aan de controleur(s) Fred den Hertog en Marion den Hertog.

18 reacties

7 oktober 2022

Reactie
Een schitterende herfstroute met heel veel paddestoelen. Een hele gevarieerde route met interessante toelichting.

8 juni 2021

Reactie
J.l. dinsdag deze fraaie wandeling gelopen. Genoten!
Door Ellen Waalewijn

26 februari 2021

Reactie
Een heerlijke zonnige dag en een prachtige gevarieerde wandelroute, wat heb je dan nog meer te wensen? Het was genieten.
Door Janneke

26 februari 2021

Reactie
Een zeer fraaie en afwisselende wandeling. Geschikt voor alle seizoenen.
Door Marjet van Zuijlen

5 februari 2021

Reactie
Een heerlijke afwisselende wandelroute met eerst de mooiste straatjes van Amerongen. Daarna genieten van Landgoed Zuylenstein. Dan volgen mooie eenmanspaadjes, prachtige heidevelden en oude bossen met pracht Eiken en Beuken. Goed beschreven route.

14 december 2020

Reactie
Prachtige route! Lekker afwisselend met bos, heide, polder en pittoresk dorpje. Brede lanen en leuke kronkelpaadjes wisselen elkaar af. Superleuk zijn de blije bosvarkens op Landgoed Zuylestein. Wij sliepen in het hotel bij het startpunt, top!
Door Sonja

7 november 2020

Reactie
Leuke afwisselende route die grotendeels over verrassende en rustige paden gaat, wat fijn is in Corona tijd.
Door Joost

20 september 2020

Reactie
Een mooie afwisselende wandeling door de afwisseling in wandelgebied, met leuke/mooie bezienswaardigheden, zoals Landgoed Zuylestein, de tabaksschuren en kasteel Amerongen. Deze wandeling was goed te pruimen.
Door Saskia en Jan

23 april 2020

Reactie
Schitterende route en een mooie plaats. Vooral het varkensbos in Zuylestein vonden we een erg leuk initiatief. We gaan deze route zeker nog een keer lopen.
Door Anke Meijer

18 juli 2019

Reactie
Er wordt niets teveel beloofd. Het is een prachtige afwisselende wandeling door dit mooie gebied van de Utrechtse Heuvelrug. Je moet wel eens een beetje door het zand struinen, maar dat is allemaal goed te pruimen!
Door Loes en Theo van den Dool

17 september 2018

Reactie
Een heerlijke wandelroute over heidevelden en zandverstuivingen en door oude bossen. Genieten van Landgoed Zuylestein en de Amerongseberg. Even de ATB-ers voor lief nemen en buiten de weekenden heerlijk rustig.

5 juli 2018

Reactie
Wat een leuke, gevarieerde wandeling. Zelfs een walnotenboomlaantje, bijzonder! Het was af en toe wel even zwoegen op deze warme dag, maar helemaal de moeite waard. Aan het eind even lekker uitblazen op het terras van Buitenlust.
Door Mieke Timmer

23 augustus 2017

Reactie
Prachtige, afwisselende route die werkelijk van begin tot einde mooi is. Met dank aan Jos Baardemans voor het organiseren van deze gezellige wandeldag!
Door Anne Paris

17 februari 2017

Reactie
Een prachtige wandelroute met een grote afwisseling. Wel een aantal flinke klimstukken.
Door Fred en Marion den Hertog

16 oktober 2015

Reactie
Prachtige afwisselende wandeling vanuit Amerongen. Op en top herfst met veel mooie paddenstoelen. Bedankt Mirjam, het was weer genieten.
Door Thea Ackema

2 september 2015

Reactie
Aan de start kun je al vroeg terecht voor koffie! Daarna volgt een mooi stuk door drassige broeklanden. Op de heuvelrug een afwisseling van heide, zand en bossen. Hier en daar een klimmetje om het helemaal af te maken.
Door Wimke

19 augustus 2015

Reactie
Schitterende en afwisselende route, geen moment saai. Start in het pittoreske Amerongen en daarna veel afwisselende natuur. Een aanrader!
Door Irene en Angela

5 augustus 2015

Reactie
Er is meer afwisseling dan je uit het kaartbeeld zou opmaken. Het heideveld van de foto staat er zelfs niet op! Bij de eenmanspaadjes een prachtig varenpaadje. Akkerland en uiterwaarden bieden een mooi contrast met bos en hei. Lepelaars gezien!
Door Hans en Mirjam

Gelieve opnieuw in te loggen.

Beste
Vanwege verbeteringen in veiligheid dient u opnieuw in te loggen om de website volledig te kunnen gebruiken.

je bent ingelogd als:

Word VrIEND

Ben je 'fan' van onze routes en de website? En misschien ook van onze wandelpools? Word dan Vriend van De Mooiste Routes.
Ja, ik word Vriend!

Op pad met je smartphone

Je kunt onze routes ook volgen met je smartphone als gps. Dat gaat eigenlijk heel eenvoudig. Wil je hier meer over weten?  Lees hier verder.

een moment geduld...

je bent niet ingelogd

Om de aanvullende informatie voor routes te kunnen bekijken, moet je eerst ingelogd zijn, of een geldig abonnement hebben voor toegang tot deze route.

Wil je abonnee worden? Klik dan op "meer informatie"