Op naar de Bemelerberg!

12 km of 15 km

Aanlooproute vanaf station Meerssen: u verlaat het station en gaat naar rechts. Loop naar de spoorwegovergang en steek deze over. Sla linksaf Parallelweg in. Houd bij de volgende spoorwegovergang rechts aan. Volg de 'doodlopende weg' tot Uitspanning de Nachtegaal, het startpunt van deze wandeling.

1 U staat op de weg met uw rug naar de hoofdingang van de Nachtegaal en slaat rechtsaf. Passeer het wildrooster en ga naar rechts. Loop aan de linkerkant van het (fiets)pad langs de voet van het hellingbos De Dellen. Na ongeveer 1km ziet u links een pad met trap. Beklim deze en loop tegen de klok in om het weiland tot de T-splitsing. Sla linksaf; de licht stijgende veldweg leidt u naar het bos. Ga door het klaphekje rechts van het ijzeren hek. U wandelt ongeveer 800m rechtdoor tot de kruising. (Het linker pad van deze kruising is niet echt goed zichtbaar. Opletten dus.) Ga naar rechts en loop tot de T-splitsing. Sla rechtsaf, tot de eerste afslag naar links. Ga naar links en verlaat het bos door het klaphekje. Wandel verder tot de kruising met veldkruis. U gaat hier naar links en komt langs een informatiebord over de korenwolf. Loop door tot de T-splitsing.

2 Sla rechtsaf. U passeert twee huizen aan de linkerkant van de weg. Na het laatste huis neemt u het smalle paadje naar links; loop dit uit tot de verharde weg. Sla rechtsaf. U nadert Maastricht en wandelt tot het kruispunt. Ga naar links, Molenweg. U loopt nu langs de buitenrand van de wijk Amby. Neem op het kruispunt de weg naar links en volg deze tot de verkeersweg. Steek deze over en loop rechtdoor.

Schuin rechts voor u ziet u een gebouw met rode daken, dat is Huize St. Joseph, een internaat voor moeilijk opvoedbare jongeren. In de tachtiger jaren is het uitgebreid met een gesloten inrichting voor plaatsing van jeugdige delinquenten in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar. Iets meer links omhoog ziet u de gebouwen en toren van het Missiehuis - voorheen het Afrikaans Museum - in Cadier en Keer.

Op de kruising gaat u rechtdoor en even later negeert u de weg naar links. Wandel tot de versprongen kruising.

Het wegkruis rechts van het pad is ter herinnering aan Jef Geelen, afkomstig uit Bemelen, die hier op 22 september 1982 door een psychiatrisch patiënt werd doodgeschoten.

3 Op de versprongen kruising neemt u het pad naar links. Na een eindje stappen bereikt u het begin van de Bemelerberg. Vervolg het pad langs de voet van de berg tot de Y-splitsing.

Let op: inkorters volgen op de Y-splitsing de linkertak, tot het informatiebord. Ga na dit bord naar links. Lees verder bij nummer 6.

U neemt op de Y-splitsing de rechtertak, tot de verharde weg.

4 Steek over en loop rechtdoor over de Bosweg tot het bordje Mariagrot. Ga door het poortje en beklim de treden. Neem meteen het smalle paadje naar links. Dit slingerende paadje maakt een bocht naar rechts en is dan sterk hellend. Na een zevental treden omhoog neemt u, voor het houten hek, het pad naar rechts. Houd links aan tot het pad weer begint te dalen. Negeer het pad naar rechts. Het dalende pad komt uit in de grub (droogdal). U loopt rechtdoor. Aan het einde van het pad gaat u enkele treden omlaag en komt u uit op een T-splitsing. Sla rechtsaf. Het pad stijgt een beetje. Vóór de treden naar de verkeersweg slaat u rechtsaf het trapsgewijs stijgende, naar rechts en links buigende bospad in. Bovenaan houdt u links aan, langs de bosrand tot de verkeersweg.

5 U steekt de weg over en gaat naar rechts. Bij het stenen herinneringskruis van Petrus Kicken slaat u linksaf. Na ongeveer 20m neemt u het pad naar links, langs de heg.

Maretak, mistletoe, vogellijm. Dit zijn veel voorkomende benamingen voor de halfparasiet, die in Nederland alleen in Zuid-Limburg voorkomt. Hij onttrekt vocht en mineralen uit zijn gastheer, veelal populieren, appelbomen en meidoorns. De bladeren van de groene bol zijn leerachtig en groenblijvend. Daardoor zijn ze vooral zichtbaar als de blaadjes van de bomen zijn. Prachtig om te zien. De witte bessen zijn giftig. De maretak is in Nederland beschermd!

Na enkele bochten wandelt u langs een weiland. Direct na het weiland gaat u linksaf over het iets dalende pad. Aan het einde van het pad bereikt u via enkele treden een T-splitsing. Loop het pad naar links helemaal uit. Sla linksaf en even verderop flaneert u weer langs de voet van de Bemelerberg, tot het grote informatiebord. Ga voor dit bord naar rechts, tot het eerste steile pad schuin links.

Minder steil alternatief: ga rechtdoor en neem bij de bank het pad naar links. Loop tot het hekje aan uw linkerzijde. Ga er doorheen en volg het paadje tot het fantastisch vergezicht met bank.

6  Ga door het hekje en klim door het weiland naar de top van de Bemelerberg. U wordt beloond met een fantastisch vergezicht én een bank.

Alleen dit gedeelte van de Bemelerberg is voor het publiek opengesteld. Zittend op het bankje ziet u voor u het dorpje Bemelen. Verder naar rechts een heuvel, de Observant, met aan de voet van de berg de ENCI (Eerste Nederlandse Cement Industrie).

Loop voorlangs de bank verder tot het klaphekje. Ga erdoor. Houd zijpaden voor gezien en wandel ongeveer 1km rechtdoor tot de T-splitsing. Sla rechtsaf; u komt uit bij de verkeersweg.

7 Steek de weg over. Volg het fietspad enkele meters naar rechts. Wandel linksaf over het slingerende ruiterpad. Steek de verharde weg over en vervolg het ruiterpad. Ga bij het bankje met de bocht mee naar rechts, tot de verharde weg. Sla rechtsaf en neem het eerste onverharde pad naar links. Loop door het toegangshekje van De Dellen, met het eerste zicht op de Curfsgroeve.

De Curfsgroeve is ongeveer 40 hectare groot en werd sinds 1930 gebruikt om mergel te winnen. De steile wanden van de groeve, die iets weg hebben van de krijtrotsen bij de kust van Engeland, tonen zo'n 70 miljoen jaar Zuid-Limburgse geschiedenis. In september 2008 is de laatste mergel weggehaald. De groeve is symbolisch overgedragen aan de provincie, die de winplaats op haar beurt in beheer heeft gegeven aan Stichting Het Limburgs Landschap. Voor de begrazing is gekozen voor de Nederlandse geit.

8 Bewandel het pad langs de groeve en loop rechtdoor. U passeert een informatiebord over de Curfsgroeve. Al dalend door het bos bereikt u de verharde weg. Ga naar links en neem de eerste weg naar rechts. Passeer het wildrooster en u bent bij het eindpunt van deze wandeling van De Mooiste Routes.

Voor de treinreizigers richting station: met Uitspanning de Nachtegaal aan uw linkerzijde blijft u rechtdoor lopen. Steek de tweede spoorwegovergang over en sla linksaf, terug naar het station, eindpunt van deze wandeling van De Mooiste Routes.

Met dank aan de routemaker(s) Lenie Damsma en aan de controleur(s) Huub Dieteren en Theo Wilbers.

11 reacties

14 maart 2024

Reactie
Wij hebben de route gelopen op een zonnige dag (18 graden) in maart 2024.
Het is een mooie route in een bosrijk en heuvelachtig terrein.
Na een lange natte periode moet je wel rekening houden met veel modderige paden.
Door Theo Wilbers en Huub Dieteren

18 april 2023

Reactie
Eén van de vele mooie routes van Lenie vandaag gelopen, de Bemelerberg. Het blijft een prachtige route en vooral nu de natuur zich op zijn mooist laat zien.
Door Freek Jansen

22 oktober 2022

Reactie
Het eerste stuk is wat veel verhard en rechttoe rechtaan, maar dat wordt meer dan goed gemaakt door het tweede deel. Hoogtepunt is het prachtige uitzicht naar de Maas vanaf de berg. Stevige klim, (er is een alternatief als je die niet ziet zitten).
Door Paul Doorenbosch

26 september 2021

Reactie
Vooral niet inkorten, deze mooie route. Het tweede deel is prachtig. Onverwachte paadjes en mooie uitzichten. Leuk!
Door Rob

28 maart 2021

Reactie
Mooie route door het Zuid-Limburgse landschap. Een pittig klimmetje wordt beloond met het mooiste uitzicht. Door de nog kale bomen was er goed zicht op de maretakken. Ik ben de rondwandeling begonnen bij nummer 5.
Door Aad van Dorp

29 april 2020

Reactie
Prachtige wandeling door bossen met een weelderige ondergroei. In het gedeelte waar de Mariagrot ligt zag het helemaal wit door grote tapijten daslook. De in NL zeer zeldzame mannetjesorchis gespot. De routebeschrijving is perfect !
Door Eric en Lidia Korenblik

15 september 2019

Reactie
Een heel mooie wandeling. Vooral de tweede helft is prachtig, rond en op de Bemelerberg. Je komt dan ook in een soort kloof. Ik heb nog niet eerder zoiets in Zuid-Limburg gezien.
Door José

22 juli 2018

Reactie
Super route, goed beschreven. Erg veel verrassingen onderweg! Aanrader voor het Zuiden.
Door Imke

7 april 2018

Reactie
Een route vol specials. Holle wegen, hoge heuvels, mega mergelgroeve, bostapijten vol anemonen, speenkruid en zelfs narcissen. Na Mariagrot fout gelopen, maar via verwaarloosd paadje een prachtig ommetje gemaakt. En Galloways aan de finish.
Door Liesbeth en Freek

23 maart 2018

Reactie
Wat een fijne wandeling. Het begin is wat vlakker maar dan kom je bij de Bemelerberg..... kijk goed naar het bankje bovenop de berg. Daar sta je straks, na een heftige klim. Prima beschreven, wonderschoon.
Door W en E

12 november 2016

Reactie
Een mooie route, zeker als je bedenkt dat je zo dicht tegen Maastricht aan zit. We hebben in de buurt van de Bemelerberg toch al vaker gelopen, maar deze tocht was echt speciaal.
Door Adri

Gelieve opnieuw in te loggen.

Beste
Vanwege verbeteringen in veiligheid dient u opnieuw in te loggen om de website volledig te kunnen gebruiken.

je bent ingelogd als:

Word VrIEND

Ben je 'fan' van onze routes en de website? En misschien ook van onze wandelpools? Word dan Vriend van De Mooiste Routes.
Ja, ik word Vriend!

Op pad met je smartphone

Je kunt onze routes ook volgen met je smartphone als gps. Dat gaat eigenlijk heel eenvoudig. Wil je hier meer over weten?  Lees hier verder.

een moment geduld...

je bent niet ingelogd

Om de aanvullende informatie voor routes te kunnen bekijken, moet je eerst ingelogd zijn, of een geldig abonnement hebben voor toegang tot deze route.

Wil je abonnee worden? Klik dan op "meer informatie"